25 april 2001
Het MKB is een belangrijke werkgever met ruim 2,2 miljoen werknemers, ruim een derde van alle werknemers in Nederland. Als werkgever moeten MKB-ondernemers hun weg vinden in verschillende ontwikkelingen rond de inzet van en zorg voor personeel. Zij worden geconfronteerd met de schaarste op de arbeidsmarkt, financiële prikkels in de sociale zekerheid, afstemming van arbeid en zorg, en veranderende arbeidsverhoudingen. Deze actuele ontwikkelingen en de betekenis ervan voor MKB-ondernemers worden belicht in de publicatie die een bundeling is van bevindingen uit recent onderzoek van EIM.
Kortetermijnaanpak van schaarste
In de elektrotechnische branche en in de
ICT-branche ondervinden respectievelijk 60 en 40 procent van de bedrijven
problemen als gevolg van de krappe arbeidsmarkt. Er is een tekort aan geschikt
personeel. 70 procent van deze ICT-bedrijven en 53 procent van de
elektrotechnische bedrijven die problemen ervaren, hebben om die reden de
bedrijfsvoering aangepast. In beide branches kiezen bedrijven namelijk voor het
minder aannemen van opdrachten, voor meer overwerk, meer inlenen van personeel
en efficiënter werken. Ook worden groeiplannen veelal uitgesteld en worden eigen
werknemers geschoold. Naast deze aanpassingen blijven de meeste bedrijven
doorgaan met het werven van personeel. Daarvoor zetten zij vier of vijf
wervingskanalen in. Een gemiddeld elektrotechnisch bedrijf werft met name via
het eigen personeel en via via. Een gemiddeld ICT-bedrijf kiest ervoor om zelf
sollicitanten te gaan opleiden of werft personeel met behulp van internet.
Werven onder de stille arbeidsreserve komt in beide branches weinig voor.
Invloed
van wetgeving sociale zekerheid op het gedrag van de MKB-ondernemer
35 procent van alle MKB-bedrijven is de afgelopen jaren meer aandacht
gaan besteden aan de verlaging van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.
Daarvan heeft 60 procent dit naar aanleiding van de wettelijke veranderingen
gedaan. Factoren als kennis van ondernemers over de wetswijzigingen, hun oordeel
over de beïnvloedbaarheid van verzuim en de houding ten opzichte van de
wetswijzigingen zijn van invloed op het bedrijfsbeleid. Er bestaan verschillen
tussen grote en kleine MKB-bedrijven. Kleinere bedrijven herverzekeren zich in
groten getale en letten op gezondheid bij het aannemen van nieuw personeel.
Grotere bedrijven zijn in het algemeen actiever in het voorkómen van
ziekteverzuim en in de verzuimbegeleiding en reïntegratie van zieke werknemers.
Houding
werkgever ten aanzien van regelingen afstemming arbeid en zorg
De meerderheid van de werkgevers
staat positief tegenover regelingen die werknemers kunnen helpen om arbeid en
zorg beter op elkaar af te stemmen. Een groot deel van de werkgevers is van
mening dat deeltijdwerk, zorgverlof en ouderschapsverlof mogelijk moeten zijn
binnen het eigen bedrijf. Daarbij zien ondernemers niet voor alle functies
mogelijkheden, met name niet voor leidinggevenden in het kernproces.
Toch zal ruim een
derde van alle MKB-ondernemers het personeel ontmoedigen om zorgverlof op
te nemen. Hetzelfde geldt voor ouderschapsverlof. Bovendien vindt meer dan
de helft het een slechte zaak dat werkgevers financieel aan
het zorgverlof moeten bijdragen.
Nog veel
onduidelijkheid door vervaging van grenzen tussen werkgevers en werknemers
Het klassieke onderscheid tussen werkgever en werknemer
vervaagt. Er verschijnen vele tussenvormen. Van werknemers wordt steeds meer
verwacht dat ze ondernemend zijn in hun werk: ze doen aan zelfmanagement en
zitten in zelfsturende teams. Daarnaast zijn er in toenemende mate zelfstandigen
zonder personeel (ZZP'ers) en hybride ondernemers die zowel werkgevers- als
werknemerskenmerken vertonen. Er bestaat veel onduidelijkheid over de status van
de tussenvormen: zijn zij voor de fiscus en voor de sociale zekerheid werknemer
of zelfstandige? Regelgeving en faciliteiten zouden op deze specifieke vormen
moeten worden toegespitst.
Voor inlichtingen: 079 343 06 04
24 april 2001
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer