10 februari 2000
Het ambachtelijk bedrijfsleven heeft een goed jaar achter de rug. De vooruitzichten voor dit jaar zijn eveneens gunstig, al zullen omzet en werkgelegenheid naar verwachting minder groeien dan in 1999. In 1999 heeft het ambachtelijk bedrijfsleven zijn omzet met 3,5% zien groeien ten opzichte van het voorafgaande jaar. De verwachting voor 2000 is verdere groei, maar in een wat lager tempo: met 2,5%. De werkgelegenheid in het ambacht neemt zowel in 1999 als naar verwachting in 2000 toe met ongeveer 1%. Veeleisende klanten, de opkomst van Internet en e-commerce, en de huidige krapte op de arbeidsmarkt hebben de meeste gevolgen voor de bedrijfsvoering in de sector. Dit blijkt uit het onderzoek `Ondernemen in het ambacht 2000' van EIM.
Omzetontwikkeling
Wat de
ontwikkeling van de activiteiten betreft zijn er accentverschillen tussen
sectoren binnen het ambacht. Zo groeien het bouw- en het installatieambacht meer
dan gemiddeld, evenals het dienstverlenend ambacht. Zij profiteren van de
gunstige bouwconjunctuur en van de voortgaande groei van de
consumentenbestedingen. Het metaal- en meubelambacht blijft juist wat achter bij
het gemiddelde, maar de vooruitzichten voor 2000 zijn hier positief. Deze sector
heeft te maken met sterke onderlinge én buitenlandse concurrentie.
Werkgelegenheidsontwikkeling
Dit deel van het
bedrijfsleven is alles bij elkaar goed voor bijna 150.000 ondernemingen, bijna
30% van de Nederlandse ondernemingen. De sector biedt werk aan 440.000 personen.
Werkgelegenheidsgroei is er vooral in het dienstverlenend ambacht. Met name in
het bouw- en het installatieambacht neemt de werkgelegenheid in 2000 nog slechts
weinig toe, na een groei met 2% in 1999. Ook in het handel- en reparatie-, en
het metaal- en meubelambacht zal de werkgelegenheid in 2000 niet of nauwelijks
toenemen.
Veeleisende klanten
Zes op de tien ondernemers in het ambacht ervaren de trend
van toenemend veeleisende klanten aan den lijve. De meeste ondernemers doen er
ook iets aan. De acties variëren van aanpassing van producten en uitbreiding van
het assortiment via introductie van flexibele productiemethoden tot aanpassing
van de service, met name door werknemers te scholen.
Opkomst Internet en
e-commerce
Ambachtelijke bedrijven verwachten minder
effecten van Internet en e-commerce dan bijvoorbeeld de groothandel en veel
dienstverlenende bedrijven. Niettemin verwacht nog altijd 44% effecten voor de
eigen onderneming. De meeste treffen maatregelen. Doorgaans is dat het openen
van een website en een e-mailadres. In een minderheid van de gevallen bieden
ondernemers bijvoorbeeld bestelmogelijkheden of uitvoerige productinformatie.
Krapte op arbeidsmarkt
Ruim vier op elke tien ondernemers in het ambacht hebben te
maken met consequenties van de schaarste aan personeel. Zij grijpen naar
uiteenlopende maatregelen om aan de juiste mensen te komen. Die variëren van
zelf werknemers opleiden en `creatief werven' tot beter belonen en aanpassen van
de taakinhoud. Creatief werven omvat acties zoals rechtstreeks benaderen van
scholen, werven onder allochtonen of herintredende vrouwen, informeren bij
vertegenwoordigers van leveranciers et cetera. Daarnaast neemt men deel aan
collectieve acties voor het opleiden van nieuwe vakmensen, vaak opgezet door
brancheorganisaties.
Voor inlichtingen: drs. R.M. Braaksma
10 februari 2000
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer