Beperkte groei werkgelegenheid Nederlandse industrie

16 februari 2000

De Nederlandse industrie is in 1999 met nog geen 2% slechts in beperkte mate gegroeid. In het spoor hiervan heeft de werkgelegenheid van deze sector zich in beperkte mate ontwikkeld. Debet hieraan zijn de ontwikkelingen op de buitenlandse markten. De crises in Azië, Rusland en Zuid-Amerika hebben de export van industriële goederen naar die landen geraakt. In 2000 zal de groei van de Nederlandse industrie echter weer aantrekken. De 45.000 Nederlandse industriële ondernemingen zullen in 2000  een gezamenlijke afzetgroei realiseren van circa 3% (meer dan 10 miljard gulden). Dit blijkt uit onderzoek van EIM.

Meer aandacht voor Internet en e-commerce gewenst
De Nederlandse industrie moet inhaken op de mogelijkheden die, door electronic commerce ondersteund, door Internet geboden worden. De aandacht verschuift van automatisering van interne processen naar het versterken van het `front office', het extern zichtbare en merkbare raakvlak tussen bedrijf en klanten. Op dit moment blijft met name het industriële MKB op dit terrein achter bij een aantal andere sectoren. E-commerce en ICT in zijn algemeenheid bieden mogelijkheden op het gebied van mobiliteit en klantgericht werken.

Overige
Het EIM-onderzoek schetst de structuur van de industrie en bevat prognoses en trends voor de korte termijn. Afzonderlijk aandacht wordt besteed aan de kosten en de opbrengsten van de Nederlandse industrie over de jaren 1998-2000. De trends en ontwikkelingen zijn beschreven voor de volgende subsectoren: de grondstoffen- en halffabrikatenindustrie, de kapitaalgoederenindustrie, de bouwmaterialenindustrie, de voedings- en genotmiddelenindustrie en de overige-consumptiegoederenindustrie.

Voor inlichtingen: drs. J.P.J. de Jong, drs. M.J. Overweel

Ondernemen in de Industrie 2000

16 februari 2000

Beschrijving van de actuele stand van zaken binnen de Nederlandse industrie. Het rapport schetst de te verwachten ontwikkelingen in en rond de subsectoren van de industrie voor het jaar 2000. Aan bod komen onder meer de exploitatiestructuur van de industrie, de ontwikkeling van de werkgelegenheid en de ontwikkeling van de export en de binnenlandse afzet. Tevens wordt ingegaan op een aantal te verwachten ontwikkelingen rond bijvoorbeeld e-commerce, administratieve lasten en de situatie op de arbeidsmarkt.

Auteur(s): dr. J.P.J. de Jong, drs. M.J. Overweel