22 februari 2000
MKB-bedrijven moeten zich aanpassen aan de veranderende
economie waarin met name innovativiteit, flexibiliteit en snelheid de
belangrijkste eigenschappen van ondernemingen zijn. Diverse Nederlandse
bedrijven spelen al in op deze ontwikkelingen en hebben samenwerkingsverbanden
opgezet om zich te promoten via Internet.
Bedrijven moeten voortdurend zoeken
naar (nog) betere oplossingen om hun klanten tevreden te stellen. Het wordt
bijna onmogelijk om alles zelf te bedenken en te maken. De kunst is om snel
innovatieve modules en diensten samen te voegen waardoor de uiteindelijke
levering is toegesneden op de eisen van een unieke klant. Het vinden van en het werken met de juiste partners wordt daarom steeds belangrijker. Duidelijk is dan ook dat samenwerking hét thema voor de komende jaren is en dat Internet daarbij een belangrijke rol zal spelen. Dit blijkt uit onderzoek van EIM.
Samenwerking biedt kansen
Veel ondernemers worstelen met een dilemma.
Is direct meedoen met Internet noodzakelijk of kan beter even worden afgewacht?
Worden kansen gemist als het besluit mee te doen wordt uitgesteld? Moet
daarnaast worden samengewerkt met andere bedrijven? Gezien de razendsnelle
ontwikkelingen zullen ondernemers snel besluiten moeten nemen.
De voordelen
van samenwerking zijn divers. Zo wordt kennis beter benut, hetzelfde geldt voor
vaardigheden en ervaringen die anders over een
groot aantal bedrijven zijn verspreid. Daarnaast kunnen de samenwerkende bedrijven complexere
producten en diensten leveren, waardoor het samenwerkingsverband interessanter wordt voor grote afnemers.
Tot slot biedt de samenwerking een vermindering van de
kosten van coördinatie, procedures en communicatie.
Verschillende
samenwerkingsvormen
MKB-bedrijven kunnen op verschillende
manieren samenwerken met andere bedrijven. Zo kunnen organisaties een
gezamenlijke website opzetten. Ook kunnen meerdere bedrijven één overkoepelende
(netwerk)organisatie creëren die de complexer wordende vraag afstemt met het
verspreide aanbod van capaciteiten en kennis. Een derde mogelijkheid is het
inhuren van expertise of het gebruiken van de gezamenlijke koepelorganisatie om
de relaties tussen alle betrokken partijen te managen tot geïntegreerde
processen.
Voor inlichtingen: drs. A.M. Jansen
22 februari 2000
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer