MKB op de weg omhoog

04 mei 2011

In de periode 2011-2015 neemt de bruto toegevoegde waarde van het MKB toe, komt er een einde aan de daling van de werkgelegenheid in het MKB en groeit het aantal zelfstandigen. Dit blijkt uit de middellangetermijn prognose voor het MKB van onderzoekbureau EIM die vandaag is gepubliceerd.

In de periode 2011-2015 neemt de toegevoegde waarde van het MKB jaarlijks gemiddeld met 1,75% toe. Met 0,50% blijft de groei van de werkgelegenheid in het MKB daarbij achter, maar hiermee komt er wel een einde aan de daling van de werkgelegenheid in het MKB die zich de afgelopen jaren heeft voltrokken. De omslag van afname naar groei van de toegevoegde waarde zette al in 2010 in. De groei bleef toen bij het MKB achter bij de groei van het grootbedrijf. In de periode 2011-2015 komt de groei van het MKB in een hogere versnelling en komt dan op hetzelfde niveau als de groei van het grootbedrijf. De werkgelegenheid in het MKB neemt in het bijzonder toe in de zakelijke diensten, gevolgd door de groothandel. Daarentegen neemt de werkgelegenheid in het MKB nog af in de comunicatiesector, de financiële diensten en de industrie. In de meeste overige sectoren groeit de werkgelegenheid licht.

De ontwikkeling van het aantal zelfstandigen is nog gunstiger dan de ontwikkeling van de werkgelegenheid: dit aantal neemt in de periode 2011-2015 jaarlijks gemiddeld met 0,75% toe. Het aantal zelfstandigen neemt vooral toe in de zakelijke diensten, de communicatiesector, de overige diensten en de bouwsector. In de financiële diensten, de autosector en de detailhandel neemt het aantal zelfstandigen af.

EIM publiceert periodiek over de ontwikkeling van het MKB in het lopende en komende jaar (de kortetermijn ontwikkeling). Nu heeft EIM ook een middellangetermijn prognose van het MKB gemaakt.

Middellangetermijn ontwikkeling MKB

04 mei 2011

In de publicatie Middellangetermijn ontwikkeling MKB staan de uitkomsten van de middellangetermijn prognose voor het MKB in de marksector. De prognose gaat over de periode 2011-2015 en betreft de toegevoegde waarde, de binnenlandse en buitenlandse afzet, de werkgelegenheid en het aantal zelfstandigen. Voorafgaand aan de beschrijving van de ontwikkeling van het MKB, wordt de ontwikkeling van de marktsector geschetst. De ontwikkelingen worden gepresenteerd tegen de achtergrond van de ontwikkeling in de jaren 2009 en 2010. De ontwikkeling van het MKB wordt vergeleken met de ontwikkeling van het grootbedrijf. Ook wordt aandacht besteedt aan verschillen tussen de sectoren in het MKB.

Auteur(s): drs. A. Bruins, drs. D. Snel, drs. K.L. Bangma