02 maart 2000
Ondernemers ervaren een grote sociale kloof met de grote steden bij het aangaan van duurzame economische relaties. Duurzame economische relaties leveren een bijdrage aan het sociaal systeem binnen een stad. Personeelswerving in de directe omgeving en vaste klantenrelaties van bedrijven met een lokale gerichtheid zijn belangrijk voor het sociale systeem op wijk- of stadsniveau. Veranderingen in het soort consumenten in de omgeving geven voor gevestigde ondernemers niet direct aanleiding tot verandering in gedrag. Uit twee van drie door EIM georganiseerde groepsgesprekken met ondernemers uit Leiden, Schiedam en Utrecht blijkt dat ondernemers de mening zijn toegedaan dat het beschikbare personeelsaanbod in de stad door te lage opleiding en een ‚verkeerde' mentaliteit niet geschikt zou zijn voor het beschikbare werk binnen de ondernemingen. Men betrekt personeel bij voorkeur uit andere ‚betere' wijken, of zelfs uit landelijke gebieden. Gemeenten hebben een rol in het versterken van de sociale structuur van de wijk of stad. Zij kunnen de keuze, bij de veelal allochtone bevolking, voor een eigen zaak sturen en steunen door faciliteiten te bieden voor individuele werkzoekenden om stapsgewijs vertrouwd te raken met het ondernemerschap.
Aanpassen of afwenden
Uit de reacties van de ondernemers blijkt dat het nieuwe
niet ontstaat uit, maar naast het bestaande. Aanpassingsprocessen binnen de
onderneming zelf vervullen een ondergeschikte rol. Verhuizen of een nieuwe
vestiging openen (de klant achterna of de stad uit), bedrijfsbeëindiging,
`poolen' van beperkte parkeerruimte, het Transferium in Leiden - al deze opties
kunnen gevat worden onder de noemer accommodatiestrategieën. Het bestaande
bedrijfsleven probeert te overleven door zich aan te passen.
Op belangrijke
punten heeft het bedrijfsleven zich zelfs van zijn omgeving afgekeerd. De
detailhandel in de binnenstad probeert de lange-termijnteruggang te stoppen,
onder andere door de vrije ontwikkeling van concurrentie aan de rand van de stad
tegen te gaan. Het bedrijventerrein haalt zijn personeel liever niet uit de
stad, maar uit de omliggende landelijke gebieden. Het winkelcentrum werft bij
voorkeur in andere wijken, en ziet bovendien als enige oplossing voor de
teruggang het aanboren van publiek buiten de eigen wijk, liefst door aantrekken
van filialen van grootwinkelbedrijven. De uiterste consequentie voor de
ondernemers is de omvorming tot het soort shopping mall dat de winkeliers aan de
rand van hun stad tot stand zien komen.
Zoeken naar goede gesprekspartner
Hoe coherent en goed geformuleerd ondernemers hun visie ook
over het voetlicht kunnen brengen, er zijn twee redenen om lokale winkeliers- en
ondernemersverenigingen niet heilig te verklaren. Ten eerste vertegenwoordigen
lokale verenigingen altijd maar een beperkt aantal ondernemers. Ten tweede
redeneren gevestigde ondernemers vanuit de bestaande situatie en vanuit hun
eigen belang. Met andere woorden: een deel van de lokale ondernemers
vertegenwoordigt het toekomstperspectief van de stad, een ander deel zit dat
juist in de weg.
Het ontbreken van geschikte gesprekspartners voor de
gemeente op lokaal niveau wordt vaak als een knelpunt gezien. De resultaten van
de groepsgesprekken tonen dat gemeenten ervoor moeten waken dat ze kansen op
vernieuwingen laten liggen door zich alleen open te stellen voor
accommodatiebeleid. Ook dáár, in een eigengereide, zeer actieve en
slechtgeorganiseerde hoek van het bedrijfsleven, moet de lokale overheid haar
gesprekspartners zien te vinden.
Voor inlichtingen: Drs. C. Melchior
02 maart 2000
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer