Wat bepaalt of een MKB-bedrijf duurzaam gaat ondernemen?

30 maart 2010

In samenwerking met Nyenrode heeft EIM onderzoek gedaan naar determinanten van duurzaam ondernemerschap in Nederlandse MKB-bedrijven. Hieruit komen vier bepalende factoren naar voren. (i) Relatief grote MKB-bedrijven doen vaker aan duurzaamheid. Een voor de hand liggende verklaring hiervoor is dat naar mate de omvang van een bedrijf toeneemt het bedrijf makkelijker capaciteit kan vrijmaken om iets aan duurzaamheid te doen. (ii) Bedrijven in de industrie geven vaker op duurzaam te ondernemen, wat verklaard zou kunnen worden uit het feit dat in die sector er meer mogelijkheden zijn om onderscheidend te zijn op dit gebied. (iii) Familiebedrijven blijken vaker duurzaam te ondernemen. Dit zou kunnen voortkomen uit het feit dat familiebedrijven vaker een sterke band hebben met de lokale gemeenschap en/of het feit dat de naam/faam van het familiebedrijf direct wordt geassocieerd met de naam van de familie zelf. (iv) Innovatie-gerichte bedrijven doen vaker aan duurzaamheid dan andere bedrijven. Dit suggereert dat duurzaamheid onder bedrijven ook gestimuleerd kan worden door het stimuleren van veranderingsgezindheid bij bedrijven in zijn algemeenheid en niet alleen door specifieke duurzaamheidsmaatregelen.

Family ownership, innovation and other context variables as determinants of sustainable entrepreneurship in SMEs: An empirical research study

22 januari 2010

This study focuses on the prediction of sustainable entrepreneurship, that is, behavior which
demonstrates a firm’s concern about the natural environment, especially among small and
medium sized enterprises (SMEs). Using a random sample of 382 Dutch SMEs we examine how
organizational context (firm sector, size, ownership structure) and innovativeness influence
SMEs engagement in sustainable entrepreneurship. Results show that firms from more “tangible”
sectors (manufacturing, construction and agriculture), larger firms, family-owned firms, and
firms with a more innovative orientation are more likely to report positive activity related to the
natural environment. The paper discusses implications of the obtained results.

Auteur(s): dr. G. de Wit, dr. M.M. Berent-Braun , prof. dr. L. M. Uhlaner, prof. dr. R.J.M. Jeurissen