26 februari 2001
Veel MKB-bedrijven die failliet gaan, wijzen vooral op externe oorzaken van bedrijfsbeeindiging. Als externe oorzaken noemen ondernemers bijvoorbeeld de economische conjunctuur (`te weinig vraag'), de hoogte van de rente, nieuwe concurrenten en de leveranciersprijzen. Externe oorzaken liggen weliswaar buiten de invloedssfeer van een individuele ondernemer, maar deze heeft vaak wel de mogelijkheid om er adequaat op in te spelen. De mogelijkheden hiertoe zijn door failliete ondernemers onvoldoende benut. Dit is vaak terug te voeren op een gebrekkige bedrijfsvoering. Dit blijkt uit een onderzoek van EIM naar de oorzaken van bedrijfsbeëindiging van MKB-ondernemers.
Weinig aandacht voor typische
ondernemersvaardigheden
Ondernemers van MKB-bedrijven die in
ernstige financiële problemen geraken, zijn in het algemeen wel vakman, maar
geen ondernemer. Deze vakmensen zijn graag bezig met het `inhoudelijke werk",
maar hebben nauwelijks belangstelling of capaciteiten voor
bedrijfsvoeringsaspecten zoals het verkooptraject of de financiële
verslaglegging. Zo zien sommige ondernemers de jaarrekening bijvoorbeeld niet
als een informatiebron, maar alleen als een verplicht stuk voor de
belastingdienst.
Onjuiste
organisatiestructuur
Verder blijkt uit het onderzoek dat bij
sommige failliete bedrijven de organisatiestructuur niet goed aansluit op de
bedrijfsgrootte. Vooral bij een sterke groei van het bedrijf moet de
organisatiestructuur worden aangepast. Groeit een MKB-bedrijf sterk, dan zijn
formele organisatieprocessen niet meer weg te denken. Bij de start van een
bedrijf kan nog worden volstaan met informele werkprocessen.
Strategieën en doelen slecht
gedefinieerd
Ten slotte komt in het onderzoek als
belangrijke conclusie naar voren dat MKB-bedrijven, met name starters, moeite
hebben met het inschatten van marktkansen en het definiëren van doelen en
strategie. In de praktijk blijkt vaak dat de geformuleerde strategie slecht
aansluit bij de ondernemingsdoelstellingen. Veel startende bedrijven kiezen niet
voor duidelijk afgebakende marktsegmenten, terwijl zij vooral de niches in de
markt moeten benutten. Een slecht doordachte marktstrategie verhoogt de kans op
falen van een onderneming.
Voor inlichtingen: Edwin van Noort
26 februari 2001
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer