Perspectief voor moeilijk plaatsbare werklozen

28 september 2009

Er liggen voldoende kansen voor moeilijk plaatsbare werklozen om aan de slag te gaan in het MKB. Één op de vijf werkgevers in het MKB geeft namelijk aan bereid te zijn in de toekomst één of meerdere moeilijk plaatsbare werklozen in dienst te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau EIM.

Van de werkgevers in het MKB blijkt 10% de afgelopen vijf jaar één of meerdere moeilijk plaatsbare werklozen in dienst te hebben gehad. Een ruime meerderheid (69%) geeft aan dat het niet nodig was daarvoor aanpassingen binnen het bedrijf te verrichten. Ongeveer de helft van de moeilijk plaatsbare werklozen is nog steeds werkzaam in het bedrijf. Vooral in de horeca zijn relatief veel moeilijk plaatsbare werklozen in dienst genomen. Bijna 40% van de ondernemers geeft aan binnen twee jaar nog meer of nog eens moeilijk plaatsbare werklozen in dienst te nemen. De bereidheid bij werkgevers om werklozen in dienst te nemen is het grootst bij bedrijven met vacatures waarvoor een laag opleidingsniveau is vereist.

Van de groep werkgevers die nog geen ervaring heeft met het in dienst nemen van moeilijk plaatsbare werklozen, geeft één op de vijf aan hier in de toekomst wel toe bereid te zijn. Een ruime meerderheid van hen zegt bereid te zijn aanpassingen binnen de arbeidsorganisatie en aan de werkomgeving te doen, zodat moeilijk plaatsbare werklozen binnen het bedrijf kunnen werken. Hierbij is het echter wel zo dat men in veel gevallen hiertoe pas genegen is als ook de overheid meebetaalt.

Ruim tweederde van de MKB-werkgevers heeft de afgelopen vijf jaar geen moeilijk plaatsbare werklozen in dienst gehad en wil dat ook niet in de toekomst. Bij 60% komt dit doordat zij geen behoefte hebben aan nieuw personeel of klein willen blijven. Voor het overige zijn de redenen hiervan voornamelijk gebaseerd op oordelen over moeilijk plaatsbare werklozen, zoals ongeschiktheid van het bedrijf of van de werklozen. Vele werkgevers noemen ook de hoge kosten en rompslomp als reden.

Moeilijk plaatsbare werklozen in het MKB

28 september 2009

Auteur(s): A. Ruis Msc., drs. F.M.J. Westhof