Uitnodiging EIM Beleidscafé 18 JUNI

06 mei 2009

Op donderdag 18 juni a.s. zal in Studio 3 van het Lucent Danstheater (Den Haag) een speciaal EIM Beleidscafé plaatsvinden over ‘Internationaal Ondernemen en het MKB’. U bent van harte uitgenodigd.

Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?”

Nederland is van oudsher een sterke speler in de wereld van internationale handel en buitenlandse investeringen. Met de toenemende globalisering neemt ook de aandacht toe voor internationalisering van het Nederlandse MKB. Internationaal ondernemen wordt voor het MKB steeds belangrijker. Toch is slechts een klein deel van Nederlandse MKB internationaal actief.

Laat het MKB kansen in het buitenland liggen 'hoe ver’ of 'hoe dichtbij’ ligt internationalisering van het bed van ondernemers? Moeten brancheorganisaties en de overheid actiever inzetten op ondersteuning van het MKB? Is er een groot exportpotentieel te vinden in het Nederlandse MKB? Dit zijn de vragen die centraal zullen staan in dit EIM Beleidscafé.

Sprekers
Op de bijeenkomst zullen de resultaten worden gepresenteerd van EIM-onderzoek naar internationalisering van het Nederlandse MKB door Nicolette Tiggeloove (EIM). Accenten van EZ-beleid op internationaal ondernemen en het MKB worden gepresenteerd door Ria Westendorp (Ministerie van Economische Zaken). Micha van Lin (FME-CWM) zal trends in het internationaal ondernemen toelichten en vertalen naar beleid en onderzoek.

Programma:
• 15.30 u. Koffie en thee met livemuziek van Jazztrio ‘earswideopen’
• 16.00 u. Welkomstwoord door Yvonne Prince (directeur EIM)
• 16.05 u. Presentatie EIM Review Internationalisering door Nicolette Tiggeloove (EIM)
• 16.15 u. Presentatie Ria Westendorp (plv. directeur Internationaal Ondernemen, Ministerie van Economische Zaken)
• 16.30 u. Presentatie Micha van Lin (Beleidsadviseur Internationaal Ondernemen en Financiering, Vereniging FME-CWM)
• 16.45 u. Korte pauze met muziek van Jazztrio ‘earswideopen’
• 17.00 u. Discussie met zaal en sprekerspanel onder leiding van Yvonne Prince.
• 17.30 u. Afsluiting en borrel

Na de zaaldiscussie is er volop gelegenheid om verder met elkaar van gedachten te wisselen onder het genot van een drankje en hapje. Het geheel wordt muzikaal omlijst door het Jazztrio 'earswideopen'.

Deelnemers aan het Beleidscafé kunnen de EIM-rapportage ‘Review Internationalisering van het Nederlandse MKB’ gratis verkrijgen.

U kunt zich aanmelden door uw NAW-gegevens met vermelding ‘Internationaal Ondernemen’ te mailen naar Beleidscafe@eim.nl. Deelname is geheel kosteloos. Na aanmelding krijgt u een bevestiging plus routebeschrijving. Parkeergarages zijn direct in de buurt, na afloop van het programma krijgt u een uitrijkaart.

Locatie:        Lucent Danstheater, Theatercafé Studio 3
 Datum:         donderdag 18 juni 2009
 Tijd:             15.30 - 18.30 uur
 Adres:          Spuiplein, Den Haag

Graag tot ziens in het EIM Beleidscafé!

Auteur(s):