Tijdelijke samenwerking stimuleert innovatie

18 december 2008

Innoveren is cruciaal voor economische groei, maar hoe komen de vereiste innovaties tot stand? Samenwerking met andere bedrijven en organisaties speelt hierbij een belangrijke rol, zeker via tijdelijke samenwerkingsverbanden. Uit recent onderzoek van EIM en de Universiteit van Tilburg blijkt namelijk dat innovatie een van de meest genoemde reden is om een tijdelijk samenwerkingsverband aan te gaan. Ook blijkt dat bedrijven met een innovatieve bedrijfsstrategie vaker voor tijdelijke samenwerkingsverbanden kiezen dan bedrijven die minder op innnovatie gericht zijn.

Ruim 90.000 MKB bedrijven kiezen voor samenwerking
In Nederland zijn ongeveer 90.000 MKB bedrijven betrokken bij één of meerdere tijdelijke samenwerkingsverbanden. Dit komt neer op 17% van alle bedrijven uit het MKB. De omvang van tijdelijke samenwerkingsverbanden kan behoorlijk variëren. Aan de ene kant zijn er tijdelijke samenwerkingsverbanden die door twee organisaties worden aangegaan, voor hooguit een half jaar, waarbij maximaal 5 werknemers betrokken zijn. Aan de andere kant zijn er tijdelijke samenwerkingsverbanden door meer dan 10 organisaties, voor langer dan 10 jaar duren en/of met de inzet van meer dan 100 werknemers.

Tijdelijk samenwerken om te innoveren
Voor 46% van de ondervraagde bedrijven was innovatie (een van) de belangrijkste reden(en) om aan een tijdelijk samenwerkingsverband deel te nemen. Innovatie is hiermee de meest genoemde reden. Ook blijkt dat bedrijven met een innovatieve bedrijfsstrategie vaker voor tijdelijke samenwerkingsverbanden kiezen dan bedrijven die minder op innovatie gericht zijn. Deze resultaten suggereren dat tijdelijke samenwerkingsverbanden een belangrijke rol spelen bij het innovatieve vermogen van het Nederlandse MKB.

Samenwerken kan onderdeel van bedrijfsvoering zijn
Voor sommige bedrijven is een tijdelijk samenwerkingsverband een eenmalige exercitie. Er zijn echter ook bedrijven voor wie tijdelijk samenwerken een permanent onderdeel van de bedrijfsvoering is geworden. Deze bedrijven hebben regelmatig tijdelijke samenwerkingsverbanden met dezelfde partners en zijn bij veel verschillende tijdelijke samenwerkingsverbanden tegelijkertijd betrokken. Van een tijdelijk samenwerkingsverband is sprake wanneer twee of meer zelfstandige organisaties samenwerken aan het uitvoeren van een bepaalde taak of het realiseren van een bepaald doel, waarbij vooraf is afgesproken wanneer deze samenwerking zal aflopen.

Tijdelijke samenwerkingsverbanden in het Nederlandse MKB

18 december 2008

Tijdelijke samenwerkingsverbanden komen al jaren voor, maar toch is hier nog niet eerder onderzoek naar gedaan. Via een gezamenlijk onderzoek brengen EIM en het departement Organisatiewetenschappen van de Universiteit van Tilburg hier verandering in. Dit onderzoek richt zich op tijdelijke samenwerkingsverbanden waarbij bedrijven met 1 tot 100 werknemers in dienst (MKB) betrokken zijn. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat er in Nederland ongeveer 90.000 bedrijven uit het MKB betrokken zijn bij één of meerdere tijdelijke samenwerkingsverbanden. In het onderzoeksrapport worden diverse kenmerken van deze tijdelijke samenwerkingsverbanden besproken. Ook worden diverse kenmerken van de deelnemende MKB bedrijven besproken.

Auteur(s): A. Ruis Msc., dr. J.M.P. de Kok, prof. dr. L.A.G. Oerlemans