Middenbedrijf zwengelt economische groei in de regio aan

19 december 2007

De meeste eer voor de bijdrage aan de positieve economische ontwikkeling in 2006 komt in alle provincies toe aan het middenbedrijf. Ook in 2007 en 2008 legt het middenbedrijf de basis voor de positieve economische ontwikkeling in de regio's. De verschillen in economische ontwikkeling tussen de provincies komen vooral voor rekening van het grootbedrijf. Dit blijkt uit onderzoek van EIM.

Middenbedrijf stimuleerde in 2006 de regionale economie
Er is geen provincie waar het middenbedrijf wat betreft de ontwikkeling van zowel de afzet en als de bruto toegevoegde waarde in 2006 niet de hoogste groei heeft gerealiseerd. Daarnaast scoorde het middenbedrijf in drie op de vier provincies het hoogst wat betreft de toename van de investeringen. Wat betreft de werkgelegenheid realiseerde het middenbedrijf in de meeste provincies de hoogste toename.

Middenbedrijf blijft ook in 2007 en 2008 belangrijk voor de regionale economie
Ook wat de ontwikkeling betreft van de afzet en de bruto toegevoegde waarde in 2007 en 2008 is het beeld ongewijzigd: in alle provincies wordt de hoogste toename verwacht bij het middenbedrijf. In 2007 en 2008 zal het middenbedrijf zijn positie voor de ontwikkeling van werkgelegenheid versterken. Dit geldt in het bijzonder voor de groothandel die een hele sterke positie heeft in het middenbedrijf.

Grootbedrijf is verantwoordelijk voor verschillen tussen regio's
De ontwikkeling in 2006 en de verwachte ontwikkeling in 2007 en 2008 van alle indicatoren zijn in alle provincies positief. Binnen dat positieve beeld is er evenwel een belangrijke nuancering aan te brengen, die er in het kort op neer komt dat noord-Nederland de ‘zwakke provincies’ kent en midden-Nederland de provincies met de meeste groei. Wat betreft de ontwikkeling van de afzet, de investeringen en vooral van de bruto toegevoegde waarde is  het grootbedrijf dat de regionale verschillen maakt in economische ontwikkelingen.

MKB in regionaal perspectief

19 december 2007

De publicatie het MKB in regionaal perspectief geeft, in aansluiting op de jaarlijkse publicatie Kleinschalig Ondernemen, een beeld van de economische ontwikkeling van de grootteklassen – kleinbedrijf, middenbedrijf en grootbedrijf - in het Nederlandse bedrijfsleven in de twaalf provincies in 2006 en in 2007/2008. Dit gebeurt aan de hand van de volgende indicatoren: afzet, bruto toegevoegde waarde, werkgelegenheid en investeringen.

Auteur(s): drs. A. Bruins, drs. K.L. Bangma, drs. W.V.M. van Rijt-Veltman