Toekomstbestendig ondernemen

16 februari 2016

Succesvolle ondernemers in het MKB experimenteren, laten klanten leidend zijn en doen steeds minder met een doortimmerd ondernemersplan. Deze flexibiliteit leidt tot innovatie en groei, niet alleen bij de reguliere ondernemingen maar ook bij de sociale ondernemingen. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek van Panteia “Toekomstbestendig ondernemen. Het verhaal van acht bijzondere MKB-ondernemers en hun succesfactoren” dat in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd.

Klantsignalen leidend bij elke stap
Het onderzoek laat aan de hand van acht casussen zien hoe ondernemers meebewegen met het snelle tempo van veranderingen in de economie en maatschappij. Wat zij met elkaar gemeen hebben, is dat ze een andere aanpak van ondernemen toepassen dan de gebruikelijke. Hun aanpak kenmerkt zich door experimenteren, klantenfeedback en veelvuldig aanpassen. Vooraf plannen en ontwerpen compleet uitdenken zijn daarentegen geen kenmerken van de ondernemers. Oftewel, de ondernemer weet dat hij/zij nog niet alle kennis over de markt, de gewenste productspecificaties en de technische mogelijkheden in huis heeft en dat het product nog niet helemaal af is. Hij/zij gaat het product (op kleine schaal) testen en op basis van klantenreacties verbeteren, waarna een continu proces van testen en aanpassen plaatsvindt, totdat het product goed is. De klant treedt sturend op bij deze ‘lean start-up’-manier van ondernemen.

Bevlogen ondernemers en complementaire teams
Daarnaast bleek uit de casussen dat de ondernemers allen uitermate gemotiveerd zijn, lef hebben, het ondernemerschap in hun genen hebben en in hun team van medewerkers en partners zoeken naar complementariteit in kennis, vaardigheden, houding en gedrag. Mede door dit laatste is het voor hen mogelijk om gelijktijdig te exploiteren en te exploreren. Met andere woorden: deze ondernemers ontwikkelen en innoveren continu, naast de dagelijkse praktijk van verkopen, produceren en afleveren.

Nadere informatie over het onderzoek
Het onderzoek betreft enerzijds een analyse op basis van bestaande onderzoeken en wetenschappelijke publicaties op het gebied van ondernemen en anderzijds casestudies uitgevoerd bij acht MKB-bedrijven. De ondernemers zijn actief in verschillende sectoren. De bedrijven bestaan minimaal 3 jaar. Zij verkeren in een groeifase of hebben tijdens de jaren van economische crisis tegen de stroming in stabiliteit getoond.


Voor inlichtingen: 079 322 22 59

Toekomstbestendig ondernemen

16 februari 2016

Panteia heeft in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken onderzoek gedaan naar toekomstbestendig ondernemen. Het onderzoek laat aan de hand van acht casussen zien hoe ondernemers meebewegen met het snelle tempo van veranderingen in de economie en maatschappij.

Leave this field empty

Auteur(s): drs. W.V.M. van Rijt-Veltman, Inge van den Ende

Contact

Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.

Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer

tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01

e-mail: info@panteia.nl

Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer