Innovatieve bedrijven positiever over groei

10 december 2014

Binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb) zijn innovatieve bedrijven vaker positief gestemd over de groei van hun bedrijf dan niet-innovatieve bedrijven. Waar ruim een kwart van de niet-innovatieve bedrijven groei in de winst verwacht, is dit bij innovatieve bedrijven bijna de helft. De groeiverwachting van de omzet ligt bij de innovatieve bedrijven ook hoger: 39% tegenover 23% bij de niet-innovatieve bedrijven. Ook zijn de innovatieve mkb-bedrijven een stuk positiever over het creëren van banen.  Van deze groep denkt 12% meer werkgelegenheid te hebben versus 5% van de niet-innovatieve bedrijven.

Bedrijven gaan meer investeren in bedrijfsmiddelen en innovatie. Het blijkt dat het verbeteren van de concurrentiepositie voor bedrijven de belangrijkste reden is om te investeren. Maar liefst 70% van de innovatieve bedrijven investeert in het behouden van een goede concurrentiepositie. Bij het niet-innovatieve mkb is dit 41%.

Innovatieve bedrijven hebben meer vertrouwen in de economische ontwikkelingen in de eigen sector en heel Nederland, al zijn de verschillen minder klein ten aanzien van de verwachtte groei en investeringen. De economische crisis heeft er voor gezorgd dat ondernemers ook minder positief waren over het gevoerde overheidsbeleid. Nu de economie weer aantrekt, is er meer vertrouwen in het beleid van de overheid. Er is weinig verschil tussen de innovatieve en niet-innovatieve mkb ondernemer op dit gebied. De percentages onder deze groepen zijn 23% en 19%. Dit is opmerkelijk, aangezien de overheid beleid voert dat specifiek gericht is op het verbeteren van innovatie.

Voor inlichtingen: 079 322 2200

Een innovatieve blik op de toekomst

11 december 2014

Binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb) zijn innovatieve bedrijven positiever gestemd over de groei van hun bedrijf dan niet-innovatieve bedrijven. Zij verwachten wezenlijk vaker dan niet-innovatieve bedrijven nieuwe banen te creëren en te groeien in termen van omzet en winst. Ook hebben zij vaker plannen om hun investeringen te verhogen, vooral in het kader van initiatieven die hen zullen onderscheiden van hun concurrenten. Bij vernieuwers ligt dan ook een belangrijke bron van verdere economische groei.

Auteur(s): drs. P. Gibcus, T. Span, Msc.