Flexibele arbeid nog niet populair bij MKB

09 maart 2007

Bedrijven zijn continu op zoek naar een juiste balans tussen de inzet van vast personeel en de inzet van flexibele arbeid. Onlangs hebben het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) en onderzoeksbureau EIM in kaart gebracht wat op dit moment de balans is bij kleine en middelgrote bedrijven. Hieruit blijkt dat het inhuren van uitzendkrachten en freelancers door werkgevers in het MKB nog niet populair is. In 2006 bleek ongeveer één op de drie werkgevers in het MKB gebruik te maken van uitzendkrachten en/of freelancers.

Liever meer werknemers in vaste loondienst
Zowel regelgeving als krapte op de arbeidsmarkt blijken van invloed te zijn op de balans tussen de (flexibele) inzet van vaste arbeid en de inzet van flexibele arbeid. Van de werkgevers die in 2006 freelancers in hebben gezet, zou bijvoorbeeld de helft meer werknemers in loondienst hebben (ten koste van de inzet van freelancers) als de huidige ontslagregels niet zouden bestaan. Daarnaast zou een op de drie werkgevers die in 2006 uitzendkrachten inleende, meer werknemers in loondienst nemen (ten koste van uitzendkrachten) als het financiële risico van ziekte van werknemers minder hoog zou zijn. Verder blijken bedrijven met moeilijk vervulbare vacatures vaker gebruik te maken van uitzendkrachten en/of freelancers.

Kleinbedrijf maakt weinig gebruik van uitzendkrachten
De inzet van uitzendkrachten hangt duidelijk samen met de grootte van het bedrijf. Zo heeft maar 18% van de kleinste bedrijven (1 tot 10 werknemers) in het laatste jaar uitzendkrachten ingezet. Ter vergelijking: voor de grotere MKB bedrijven (50 tot 100 werknemers) is dit 77%. Opvallend genoeg geldt dit niet voor de inzet van freelancers. Of een bedrijf al dan niet freelancers inzet hangt maar zeer beperkt af van de grootte van het bedrijf. Hiervoor zijn geen aanwijsbare redenen gevonden.

Flexibele arbeid in het MKB

01 maart 2007

Bedrijven zijn continu op zoek naar een juiste balans tussen de (flexibele) inzet van vast personeel en de inzet van flexibele arbeid. Het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) en EIM hebben in 2006 in kaart gebracht in welke mate werkgevers uit het MKB flexibele arbeid inzetten (in de vorm van uitzendkrachten en/of freelancers). Het blijkt dat ongeveer een op de drie werkgevers in 2006 gebruik heeft gemaakt van de diensten van uitzendkrachten en/of freelancers. De afweging tussen het inzetten van werknemers in loondienst of flexibele arbeidskrachten blijkt mede bepaald te worden door de krapte op de arbeidsmarkt en door bestaande wet- en regelgeving.

Auteur(s): dr. J.M.P. de Kok, drs. F.M.J. Westhof, drs. J. van der Sluis, prof.dr. C.M. van Praag