Export in 2004 gegroeid

10 februari 2006

Ten opzichte van 2003 is de Nederlandse export in 2004 gegroeid in de sectoren industrie, diensten en groothandel met respectievelijk 4%, 3,7% en 2,7%. Voor de bestemming van de industriële export valt op dat Oost-Europa en Azië enorm in trek zijn bij de exporteurs.

De totale directe Nederlandse industriële export is in 2004 met 4% gegroeid ten opzichte van 2003. De export van het industriële MKB groeide over deze periode zelfs met 5,1%. Deze industriële exportstijging komt vrijwel volledig voor rekening van de exporten van al exporterende bedrijven en niet zozeer van nieuwe exporteurs. De export van het MKB groeide vooral in de chemische industrie en basismetaal.

De directe export van diensten is in 2004 met 3,7% gestegen ten opzichte van 2003; de groothandel is in 2004 2,7% meer gaan exporteren dan in 2003. De export van het grootbedrijf steeg vooral in de bedrijfstakken uitgeverijen, drukkerijen en transportmiddelen. Opvallend is de sterke groei door de milieudienstverlening in het MKB. Het exportvolume van deze groep is relatief laag, de groei is echter spectaculair toegenomen met 50% in 2004 ten opzichte van 2003.

Van de export van industriële goederen gaat 75% naar de oude EU-lidstaten (EU-15). De export van diensten is in vergelijking met de industriële export veel minder gericht op EU-15-landen; van de export van diensten gaat namelijk maar 54% naar de oude lidstaten. Voor de bestemming van de industriële export valt op dat Oost-Europa en Azië enorm in trek zijn bij de exporteurs.

Stijging van export en -kansen in industrie, diensten en groothandel

10 februari 2006

Sinds 1996 volgt EIM de exportontwikkeling van het industriële MKB met behulp van de Exportthermometer. Dit jaar zijn voor het eerst, naast de ontwikkelingen van het industriële MKB, de exportprestaties van de dienstensector en de groothandel zichtbaar gemaakt. In 2004 laten zowel de industriële export als de export van diensten en groothandel een stijging zien.

Auteur(s): drs. S.C. Oudmaijer