16 augustus 2000
Ondernemers die bij de start van hun bedrijf blijk geven van een gezonde dosis ambitie vergroten de kans om de eerste levensfase van het bedrijf te doorstaan. De wens om op korte termijn te investeren of samen te werken met andere bedrijven zijn factoren die bijdragen aan de overlevingskans van startende ondernemers. Starters met een grote expansiedrift, bijvoorbeeld tot uiting komend in de wens kort na de start al te exporteren of een nieuwe vestiging te openen, komen echter nogal eens bedrogen uit. Dit blijkt uit de studie naar succes- en faalfactoren van starters die EIM recent heeft uitgevoerd.
Doelstellingen vaker van invloed op overleven dan
startmotieven
Behalve het streven naar groei speelt ook de lengte van de
voorbereidingstijd een rol van betekenis in de kans om enige jaren na de start
nog als ondernemer actief te zijn.
In
tegenstelling tot doelstellingen, zijn startmotieven doorgaans niet van invloed
op de overlevingskans. Alleen de mogelijkheid om bij de oude werkgever te
vertrekken met een premie draagt bij aan de overlevingskans van startende
ondernemers. Personen die door omstandigheden gedwongen een eigen bedrijf
beginnen of die van mening zijn een lumineus idee te gelde te kunnen maken,
lopen eerder het risico binnen enkele jaren na de start hun activiteiten
alweer te moeten staken.
Informatie verzamelen en uitwisselen vergroten de
overlevingskans
Het onderzoek laat tevens zien dat
netwerken belangrijk is om te overleven. In de eerste jaren na de start wordt de
kans op overleven met name vergroot door op de hoogte te blijven van de
ontwikkelingen op het vakgebied en door het vergaren van relevante informatie.
Dat kan door vakliteratuur bij te houden en door (starters)cursussen te volgen.
Zo'n drie à vier jaar na de start blijken de overlevingskansen toe te nemen als
de ondernemer lid is van een ondernemersorganisatie of participeert in andere
relevante netwerken.
Voor inlichtingen: Heleen Stigter, Anne Bruins
16 augustus 2000
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer