Ondernemers gunnen zichzelf weinig vrije tijd

10 januari 2006

Ondernemers in het Nederlandse MKB maken lange werkweken. Uit onderzoek van EIM komt naar voren dat er - gemiddeld genomen - 54 uur per week wordt gewerkt: 47 uur doordeweeks en 7 uur in het weekend. Slechts 15 % van de ondernemers werkt 36 uur of minder per week. Ondernemers geven zichzelf ook weinig vakantiedagen cadeau. Gemiddeld gaat ondernemend Nederland 17 dagen per jaar op vakantie.

Lange werkweken

Ongeveer 15% van de ondernemers in het MKB werkt gemiddeld 36 uur of minder per week, 26% werkt gemiddeld 60 uur of meer per week, terwijl de overgrote meerderheid van de ondernemers (59%) tussen de 36 en 60 uur per week werkt. Ondernemers in de horeca werken het langst: ze maken weken van 62 uur. Ondernemers in de overige dienstverlening werken daarentegen 'slechts ' 46 uur per week.

Korte vakanties

Gemiddeld gaat ondernemend Nederland 17 dagen per jaar op vakantie. Ondernemers die meer dan 80 uur per week werken, gunnen zichzelf het minst aantal vakantiedagen: 10 dagen. Ondernemers met min of meer normale werkweken van 21 tot 36 uur per week hebben vieren het langst vakantie met 19 vakantiedagen per jaar.

Meeste uren zitten in uitvoerend werk

In het onderzoek is gevraagd naar de tijdsbesteding in de week voorafgaande aan het interview. Het overgrote deel van de ondernemers besteed de meeste tijd aan uitvoerende werkzaamheden, gemiddeld genomen ruim 26 uur. Verder besteed een ruime meerderheid van de ondernemers relatief veel tijd aan het werven van nieuwe klanten en aan boekhouden: 7 uur.  Met de administratieve lastendruk was tweederde van het MKB in de week voor het interview bezig: gemiddeld 2,5 uur. In de horeca was de administratieve lastendruk het hoogst met 3 uur per week.

Tijdsbesteding ondernemend Nederland

03 januari 2006

In de laatste meting van het MKB-Beleidspanel is aan de panelleden gevraagd naar hun tijdsbesteding. Ondernemers in Nederland maken lange werkweken. Weken die beginnen op maandag en eindigen op zondag. Gemiddeld werken ondernemers 54 uur per week, waarvan 47 doordeweeks en 7 uur in het weekend. De ondernemers gunnen zichzelf weinig vakantie: 17 dagen gemiddeld.

Auteur(s): dr. R. Hoevenagel