05 december 2000
Voor de detailhandel is het jaar 2000 positief verlopen. De omzetgroei zal uitkomen op +3% ten opzichte van 1999. Dit betekent dat de consument dit jaar zo'n 146 miljard in de institutionele detailhandel (gevestigde detailhandel, ambulante handel en postorderbedrijven) heeft uitgegeven. Dat is ongeveer 90% van de totale detailhandelsomzet. Die omzet is gerealiseerd door ruim 89.000 ondernemingen en 656.000 werkzame personen. Dit blijkt onder meer uit de vandaag verschenen publicatie `Ondernemen in de detailhandel 2001' van onderzoeksbureau EIM. Deze publicatie biedt onder meer trends en prognoses voor de detailhandel als geheel en de subsectoren food, mode, wonen, entertainment, overig non-food en niet-winkelverkoop.
Groei van internetgebruik
Medio 2000 beschikt 54% van de ondernemers in de
detailhandel over een internetaansluiting en 32% over een eigen website. Het
leeuwendeel van deze ondernemers gebruikt internet op dit moment als
informatiebron en voor berichtenverkeer. De helft telebankiert en doet
elektronische bestellingen. Slechts een klein deel (7%) verkoopt daadwerkelijk
producten via het net en kan als e-tailer worden beschouwd.
Krapte op de arbeidsmarkt
Een op de drie ondernemers in de detailhandel ondervindt
gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. In het afgelopen jaar is bij 13% van
de ondernemers het personeelsverloop toegenomen en bij 23% is het aantal
moeilijk vervulbare vacatures toegenomen. Ruim driekwart neemt hiertegen
maatregelen, zoals meer overwerken, frequenter inzetten van
familieleden/vrienden en meer aandacht schenken aan arbeidsvoorwaarden van het
huidige personeel.
Veeleisender
klanten
De sterk gedifferentieerde consumentenbehoefte
vraagt om een steeds breder en creatiever producten- en dienstenaanbod. De
detailhandel speelt hierop in door klanten een ruimere keus te bieden, hetgeen
leidt tot grotere bedrijfsmobiliteit en uitbreiding van het aantal megastores.
Behalve maatwerk in het assortiment levert de detailhandel ook meer service op
maat. Men moet hierbij denken aan uitbreiding van het dienstenpakket en meer
aandacht voor de aftersales. Beide onderwerpen staan hoog in de
maatregelen-toptien van veeleisende klanten.
Prognoses
De
verwachting is dat het jaar 2001 voor de gemiddelde ondernemer in de
detailhandel ongeveer eenzelfde groei laat zien als het jaar 2000. De
non-foodbranches groeien in omzet sterker (+4 à 5%) dan de foodbranches (+1%).
In alle branches groeit het grootbedrijf sterker dan het midden- en
kleinbedrijf, met uitzondering van het modecluster. Daar houdt de groei in beide
groepen bedrijven gelijke tred.
Voor inlichtingen: Wilma van Rijt
05 december 2000
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer