Groothandel is meer dan gemiddeld innovatief

08 februari 2005

Algauw wordt bij 'innoveren' gedacht aan het maken van nieuwe en betere machines, apparaten, geneesmiddelen en andere producten. Maar innovatie is meer: nieuwe methoden en formules voor distributie en logistiek, snellere en efficiƫntere administratieve verwerking, meer en betere diensten, etcetera. Kortom, innovatie is breder dan 'industrie' of 'techniek'. Onder die bredere definitie van innoveren blijkt duidelijk dat de Nederlandse groothandel innovatiever is dan gemiddeld in het MKB.

De groothandel is innovatiever dan wellicht wordt gedacht. EIM heeft het midden- en kleinbedrijf in deze sector op een aantal indicatoren vergeleken met gemiddelde voor het totale MKB. Die vergelijking maakt duidelijk dat de groothandel bovengemiddeld scoort wat betreft investeringen in vernieuwing en daadwerkelijk gerealiseerde innovaties. Het aandeel bedrijven met nieuwe produkten of diensten is 49% tegen 39% gemiddeld in het MKB. Ook is vernieuwing in deze sector vaker een expliciet onderdeel van het bedrijfsbeleid: 33% tegen 20% gemiddeld. Geen wonder; de  groothandel heeft met toenemende internationale concurrentie te maken, met snelle technologische ontwikkelingen en steeds meer onderhandelingsmacht van fabrikanten en afnemers. De toegevoegde waarde van de groothandel als intermediair in de productieketen moet voortdurend worden bewezen en herbevestigd. Innoveren is voor de groothandel een 'must' om te kunnen blijven concurreren.

 


Voor inlichtingen: 079 343 06 04

Innovatie in het MKB. De groothandel.

08 februari 2005

EIM meet sinds 1999 de innovativiteit van het Nederlandse MKB met de Innovatiebarometer; een enquête onder meer dan 2000 ondernemers. Jaarlijks worden de innovatieve inspanningen, prestaties en toekomstplannen van het midden- en kleinbedrijf onderzocht. In de rapportage 'Innovatie in het MKB. De groothandel' staat de genoemde sector centraal. Niet alleen vallen de innovatieve inspanningen en prestaties van de groothandel hoger uit dan verwacht, ook is vernieuwing er vaker een expliciet onderdeel van het bedrijfsbeleid. 

Leave this field empty

Auteur(s): drs. R.M. Braaksma

Contact

Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.

Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer

tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01

e-mail: info@panteia.nl

Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer