Traag herstel in het MKB

14 september 2004

Het midden- en kleinbedrijf komt langzaam uit het economische dal. Zelfs wanneer de economie sneller aantrekt dan momenteel algemeen wordt verwacht, zullen omzet, werkgelegenheid en toegevoegde waarde in de meeste sectoren van het MKB slechts langzaam verbeteren. Het trage herstel van het MKB is een belangrijke rem op de Nederlandse economische ontwikkeling in 2005. Vandaag presenteert Peter van Hoesel het rapport 'Ondernemen in de Sectoren' tijdens een gezamenlijke persconferentie met MKB-Nederland.

Groothandel en industrie lopen voorop in herstel

Het midden- en kleinbedrijf laat in 2005 naar verwachting nog een traag herstel zien. De detailhandel, de horeca, de bouw en de autohandel stagneren nog steeds, terwijl de meeste andere sectoren één à twee procent groei laten zien. Ook als de wereldeconomie zich gunstiger ontwikkelt dan nu gedacht, zal de situatie in de meeste sectoren van het MKB maar langzaam verbeteren. De groothandel en de industrie laten onder invloed van een verbeterende wereldeconomie nog het gunstigste beeld zien met groeicijfers voor omzet en toegevoegde waarde van meer dan 3%. Het trage herstel van het MKB is een belangrijke rem op de Nederlandse economische ontwikkeling in 2005. Het MKB vertegenwoordigt immers 98% van alle bedrijven en 45% van het bruto binnenlandse product van het particuliere bedrijfsleven. Eén procent minder groei in het MKB kost Nederland bijna 0,4% groei en ongeveer 30.000 banen.

Meer starters, meer investeringen en meer uitgaven aan innovatie

Er zijn wel degelijk tekenen dat ook het MKB de toekomst weer ondernemend tegemoet gaat. Het aantal starters trekt voor het eerst sinds jaren weer aan. Vooral in de groothandel, de detailhandel en de diensten waren er in het eerste halfjaar van 2004 aanzienlijk meer starters en nieuwe inschrijvingen bij de Kamers van Koophandel dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook de uitgaven aan innovatie in het MKB stijgen voor het eerst sinds jaren weer. Een kwart van de bedrijven geeft aan substantieel méér uit te geven aan innovatie dan een jaar eerder.

Ondernemen in de Sectoren

14 september 2004

Dit rapport geeft een overzicht van de structuur, trends en verwachte ontwikkelingen op het gebied van omzet, winst en werkgelegenheid van het MKB en de daarin onderscheiden sectoren. De meest recente informatie in relatie tot dit rapport is te vinden in de webeditie van Kleinschalig Ondernemen. Dinsdag 21 september 2004 is de publicatiedatum van de gevoeligheidsanalyse rond de economische ontwikkelingen en potentiële fiscale maatregelen.

Auteur(s): EIM