Hoe kan de EU ondernemerschap stimuleren?

18 juli 2003

De Europese Unie heeft op de Europese top van Lissabon in 2000 de ambitie uitgesproken in tien jaar tijd de meest competitieve en dynamische, op kennis gebaseerde economie ter wereld te worden. Maar hoe kan dit doel worden bereikt als zo weinig Europeanen een eigen onderneming starten? Ondernemerschap in Europa ligt structureel lager dan in Angelsakische landen als Canada, de Verenigde Staten, Australiƫ en Nieuw-Zeeland. En waarom vertonen zo weinig Europese ondernemingen groei, en groeien ondernemingen diƩ groei vertonen zo langzaam?

Begin 2003 heeft de Europese Commissie een zogeheten Green Paper opgesteld: 'Entrepreneurship in Europe', dat op bovenstaande kwesties ingaat. Stimulering van ondernemerschap staat centraal. Ondernemerschap bevordert economische groei, concurrentie en schept arbeidsplaatsen; het kan persoonlijke ontwikkeling stimuleren en sociale problemen verhelpen, aldus de Commissie.

Onder andere kennisinstellingen en onderzoeksinstituten is gevraagd te reageren. In deze minirapportage staat de reactie die EIM naar de Europese Commissie heeft gestuurd. Zij omvat concrete suggesties voor beleid inzake bijvoorbeeld bemiddeling tussen zogenaamde 'business angels' en bedrijven, belastingprikkels voor spin-off-bedrijven, one-stop-shops voor starters, verzachting van de effecten van faillissementen, reductie van de grote verschillen in sociale zekerheid tussen ondernemers en werknemers, vereenvoudiging van bedrijfsoverdrachten en iniatieven in het onderwijs.

Meer informatie vindt u in de EIM-publicatie 'The Green Paper Entrepreneurship in Europe. Reaction from EIM Business & Policy Research'. Deze publicatie kunt u kosteloos downloaden.

Green Paper 'Entrepreneurship in Europe': Reaction

18 juli 2003

Early 2003, the European Commission published the Green Paper 'Entrepreneurship in Europe' on the promotion of entrepreneurship. Amongst others, think tanks and research institutions were invited to react. EIM's reaction is bundled in this report. The report comprises concrete policy recommendations on e.g. mediation between business angels and enterprises, tax credits granted to spin-off enterprises, one-stop shops for start-ups, counterbalancing the effects of bankruptcies, reduction of huge differences between entrepreneurs and employees as regards social security, simplification of business transfers and education-related initiatives.

Auteur(s): EIM