15 mei 2002
De administratieve lasten voor het bedrijfsleven zijn in 2001 met 0,4% (38 miljoen euro) toegenomen. Dit blijkt uit de Monitor Administratieve Lasten Bedrijven 2001 van het onderzoeksbureau EIM. Voorzitter Van Voorden van het EIM heeft het onderzoek woensdag 15 mei aangeboden aan voorzitter Schraven van de ondernemingsorganisatie VNO-NCW.
Dit zal gebeuren tijdens een bijeenkomst waarin het
bedrijfsleven met onder andere het ministerie van Economische Zaken en het
Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) bekijkt hoe de afgesproken
vermindering van de administratieve lasten met 25% in de periode 1994-2002
alsnog in de volgende kabinetsperiode kan worden gerealiseerd.
Het EIM heeft bij het opstellen van de Monitor administratieve lasten 2001
132 wetswijzigingen gevonden met gevolgen voor de administratieve lasten. Bij
109 wetswijzigingen was sprake van een verzwaring en bij 23 van een verlichting
van de administratieve lasten.
VNO-NCW vindt dat
de verlaging van de administratieve lasten in de huidige kabinetsperiode
is mislukt. Tijdens Paars I daalden ze nog met 6,3%. Tussen 1998 en 2001 is de
reductie maar een magere 0,2%. Het jaar 2002 zelf geeft niet veel hoop, met ook
weer nieuwe lastenverzwarende regelgeving. VNO-NCW noemt hierbij onder andere de
administratieve rompslomp rond de fiscale bijtelling voor bestelauto's.
De maatregelen die tijdens Paars II zijn ingezet zullen pas op
termijn leiden tot vermindering van administratieve lasten. Dan gaat het om
harmonisering van begrippen en om een slim gebruik van de informatie- en
communicatietechnologie. VNO-NCW verwacht een forse vermindering van de
administratieve lasten vanuit het project 'ICT en administratieve lasten' dat
het bedrijfsleven en de departementen gezamenlijk trekken.
VNO-NCW
vindt dat het volgende kabinet de doelstelling van vermindering van de
administratieve lasten met 25% moet handhaven. Hiervoor moet een actieplan
komen. Ook is nodig dat Actal in de volgende kabinetsperiode blijft voortbestaan
en kan adviseren over de administratieve lasten van voorgenomen regelgeving en -
via commentaar op de departementale actieprogramma's - over de aanpak van de
administratieve lasten van de bestaande regelgeving.
Voor inlichtingen: 079 343 06 04
16 mei 2002
Via onderstaande gegevens kunt u contact met ons opnemen. Als u op de hoogte wilt blijven van interessant nieuws, kunt u ons ook volgen op twitter en/of onze LinkedIn-pagina. Daarnaast hebben wij een grote bron van informatie over werk van Panteia op onze nieuws-pagina.
Postadres:
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
tel: +31 (0)79 322 20 00
fax: +31 (0)79 322 21 01
e-mail: info@panteia.nl
Bezoekadres:
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer