Familiebedrijven houden het liever informeel

26 maart 2002

Kennis speelt een steeds belangrijkere rol in onze economie. Een belangrijk deel van deze kennis zit in de hoofden van werknemers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er steeds meer aandacht is voor de manier waarop bedrijven met hun werknemers omgaan. Onlangs heeft EIM onderzocht waarom sommige bedrijven een formeler personeelsbeleid hebben dan andere bedrijven. Hiervoor is het personeelsbeleid van bedrijven met 20-500 werknemers onder de loep genomen. Zoals te verwachten, is er een duidelijk verband tussen de bedrijfsgrootte en de formaliteit van het personeelsbeleid.

Personeelsbeleid verschilt tussen kleine en grote bedrijven, maar waarom?

Dat grotere bedrijven anders met hun personeel omgaan dan kleine bedrijven, zal geen verbazing wekken. Grote bedrijven passen met name meer formele vormen van personeelsbeleid toe, zoals het uitwerken van een schriftelijk opleidingsplan, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken, en psychologische testen bij het werven van personeel. Vreemd genoeg is er maar weinig bekend over het waarom van dit verschil. Natuurlijk zijn grote bedrijven formeler, bureaucratisch en rijker dan kleine bedrijven, terwijl bij kleine bedrijven de ondernemer meer hart voor zijn bedrijf zou hebben. Maar dit zijn niet de enige factoren die tellen. Uit het recente EIM-onderzoek blijkt dat met name familiebedrijven, en bedrijven die geen uitgewerkte bedrijfsstrategie hebben, weinig kenmerken vertonen van een formeel personeelsbeleid.

Familiebedrijven houden het liever informeel

Familiebedrijven worden gekenmerkt door een sterke wens om onafhankelijk te blijven; ondernemers van familiebedrijven willen vaak de touwtjes in eigen hand houden. Door aspecten van personeelsbeleid te formaliseren, bijvoorbeeld in de vorm van afspraken die zwart op wit gezet worden, zouden ze het gevoel kunnen krijgen een deel van hun controle en flexibiliteit kwijt te raken. Dit kan verklaren waarom familiebedrijven, met name kleine familiebedrijven, geen voorstander zijn van een geformaliseerd personeelsbeleid.

Bestelinformatie

Meer informatie vindt u in de EIM-publicatie 'Human Resource Management within smalll and medium-sized firms'. Deze publicatie (bestelnummer B200103, 20 euro) kunt u telefonisch (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24) bestellen bij EIM. U kunt de publicatie ook gratis downloaden via de Kennissite MKB en Ondernemerschap.

Human Resource Management within small and medium-sized firms

26 maart 2002

Human resources are recognised as one of the main sources of economic growth. The management of these resources (HRM) is therefore an important issue. However, while roughly half of all employees are employed in small and medium-sized enterprises, scientific studies on HRM are to a large extent limited to large enterprises. This thesis is an attempt to increase our understanding of how small and medium-sized enterprises manage their employees. The thesis examines main determinants of HRM practices within small and medium-sized enterprises, and how certain differences in HRM practices may affect an enterprise's performance and size.

Auteur(s): dr. J.M.P. de Kok, prof.dr. A.R. Thurik