Making Sense of the New Economy

22 februari 2001

De logica's van de nieuwe economie
Dit Engelstalige rapport presenteert een overzicht van de definitiebepalende en stuwende factoren achter de zogenaamde 'nieuwe economie'. Het bescheiden doel van deze studie is het bieden van een kader dat de implicaties van de 'nieuwe economie' in een juist perspectief plaatst.

Op basis van een aantal recente bijdragen in de bedrijfskundige en economische literatuur herleiden wij een vijftal causale redenaties (logica's), die de essentie lijken te vatten van wat er gaande dan wel aanstaande is aan veranderingen in het economisch systeem.

De vijf causale redenaties beschrijven een aantal verbanden tussen informatie- en communicatietechnologieƫn en economische groei. Het gaat hierbij met name om veranderingen in de strategie, structuur en prestaties van bedrijven. De vijfde en belangrijkste logica betreft de structurele veranderingen in de leer- en innovatieprocessen. De complexiteit, de 'kloksnelheid' en het belang van innovatie nemen toe, wat in principe tot permanent hogere economische groei kan leiden.

Dit rapport is uiteraard niet het laatste oordeel over de al dan niet relevante aspecten aan de nieuwe economie. Het geeft wel een structureel houvast. De ontwikkelingen in de interne en externe organisatie van bedrijven vragen om extra onderzoeksinspanningen, opdat er ook op termijn voldoende juiste informatie beschikbaar blijft voor overheidsbeleid en strategievorming bij ondernemingen.

Making sense of the New Economy

22 februari 2001

Dit rapport presenteert een overzicht van de mogelijke definiƫrende, stuwende factoren achter de zogenaamde 'nieuwe economie'. Op basis van bedrijfskundige en economische literatuur worden vijf causale redenaties ('logica's') herleid. De causale redenaties beschrijven een aantal verbanden tussen informatie- en communicatietechnologieƫn en economische groei. Daarnaast wordt ingegaan op de effecten van ICT en een aantal prioriteiten voor toegepast onderzoek over ondernemerschap en ondernemingsgedrag.

Auteur(s): dr. J. Meijaard