Innovatievermogen van dienstverlenende bedrijven

28 februari 2001

Innovatievermogen van dienstverlenende bedrijven
Innovatie is een kritische succesfactor voor veel Nederlandse bedrijven. Het aandeel van dienstverlenende sectoren in de Nederlandse economie groeit nog steeds gestaag, dus begrip aangaande hun innovativiteit is gewenst.

Deze strategische verkenning gaat in op de vraag, welke factoren bepalend zijn voor het innovatievermogen van dienstverlenende bedrijven met 10 tot 100 medewerkers. Voor deze bedrijven is de invloed van 38 factoren op het innovatievermogen onder­zocht. De determinanten zijn gerangschikt in acht categorieën: kenmerken van medewerkers, strategie, cultuur, structuur, beschikbaarheid van middelen, netwerkactiviteiten, bedrijfskenmerken en marktkenmerken.

Op basis van recente literatuur zijn hypothesen geformuleerd over de invloed van elke factor op het innovatievermogen. De hypothesen zijn getoetst op een databestand dat is verzameld bij werknemers en ondernemers in Nederlandse dienstverlenende bedrijven. Uit stapsgewijze regressieanalyses blijkt dat 13 factoren van invloed zijn op het innovatievermogen van dienstverlenende bedrijven. Met name is belangrijk de bereidheid van werknemers om risico's te nemen. Verder valt uit de significante factoren te concluderen dat de ondernemer zelf het innovatievermogen in hoge mate zou moeten kunnen beïnvloeden.

Determinants of innovative ability

28 februari 2001

Deze strategische verkenning gaat in op de vraag welke factoren bepalend zijn voor het innovatievermogen van dienstverlenende bedrijven met 10 tot 100 werknemers. Voor deze bedrijven is de invloed van 38 factoren op het innovatievermogen onderzocht.

Auteur(s): dr. R.G.M. Kemp, F.A. Snel, dr. J.P.J. de Jong