Modelling business ownership in the Netherlands

08 mei 2000

Aantal zelfstandige ondernemingen verklaard
Het rapport beschrijft een empirisch model, dat is ontwikkeld om het aantal zelfstandige ondernemingen in Nederland te verklaren. Met een dergelijk model kunnen tevens scenario’s gemaakt worden voor de toekomstige ontwikkeling van het aantal ondernemingen in Nederland.

Het model onderscheidt effecten op lange en korte termijn en besteedt expliciet aandacht aan turbulentie (gemeten als de som van bedrijfstoetredingen en - beëindigingen) van de markt. Hierbij wordt gebruikgemaakt van econometrische tijdserietechnieken. Het aantal ondernemingen en het aantal toe- en uittredingen worden zodoende verklaard uit economische en demografische variabelen. Naast de invloeden van deze variabelen tendeert het aantal ondernemingen naar een evenwichtsniveau, dat geschat is voor de lange termijn.

Modelling Business Ownership in the Netherlands

08 mei 2000

Beschrijving van een empirisch model ter verklaring van het aantal zelfstandige ondernemingen in Nederland. Een dergelijk model voorziet in het maken van scenario’s gemaakt voor de toekomstige ontwikkeling van het aantal ondernemingen in Nederland. Het model onderscheidt effecten op lange en korte termijn en besteedt expliciet aandacht aan turbulentie (gemeten als de som van bedrijfstoetredingen en -beëindigingen) van de markt. Hierbij wordt gebruikgemaakt van econometrische tijdserietechnieken. Het aantal ondernemingen en het aantal toe- en uittredingen worden zodoende verklaard uit economische en demografische variabelen. Naast de invloeden van deze variabelen tendeert het aantal ondernemingen naar een evenwichtsniveau, dat geschat is voor de lange termijn.

Auteur(s): dr. A.R.M. Wennekers, dr. G. de Wit, dr. N.S. Bosma, drs. W.S. Zwinkels